Sve vrste građevinskih projekata predstavljaju veliki poduhvat i bez obzira na to koliki je obim posla, organizacija i standardi uvek moraju biti na visokom nivou.
Mnoštvo faktora se mora koordinisati na pravi način, kako bi i ceo projekat bio uspešan. Važno je odabrati prave materijale, imati dobru logističku podršku, ali i isporuku koja ne remeti i zaustavlja procese izgradnje.
Jedna od najvažnijih stvari u procesima ovog tipa, jeste upravo pravovremeno snabdevanje građevinskim materijalima, koji su ključni za svaku fazu posla.
Tako stovarišta imaju ključnu ulogu u izgradnji, jer se u njima može skladištiti sav materijal na bezbedan i siguran način, dok pomažu i u procesu distribucije i transporta svih potrebnih resursa na gradilišta.
Ključni koraci za planiranje uspešnog projekta
U fazi planiranja se zacrtavaju svi ciljevi koji se žele postići kroz čitav proces izgradnje. Način planiranja i faze koje su definisane, na neki način i definišu da li će poduhvat biti uspešan.
U sklopu ove faze je potrebno da se detaljno izanaliziraju svi faktori, da se uzmu u obzir predviđene i nepredviđene okolnosti kada je u pitanju vreme potrebno za kompletiranje. Potom, važna stavka je definisanje neophodnog budžeta, koji je u neku ruku polazišna tačka svakog planiranja.
Bitni su i uspostavljeni vremenski rokovi, kao i izbor materijala, koji se bira i na osnovu toga koja su budžetska ograničenja. To odlučivanje može potrajati, jer je recimo potreban kvalitetnije sredstvo za jedan deo izgradnje, pa na drugom moramo prištedeti – prave se određeni izbori, odnosno ustupci.
Potom, važno je da se izadi sva projektna dokumentacija, a onda odabrati i pouzdane izvođače radova, kojima će se predočiti čitav plan, kako bi mogli da deluju u skladu sa njim. Oni imaju i ulogu konsultanta, gde mogu kao stručnjaci predočiti određene izazove, kako bi se oni rešili pre započinjanja.
Nabavka materijala – od dobavljača do stovarišta
Nabavka predstavlja jednu od najbitnijih stavki u čitavom lancu ove industrije, upravo zato što direktno utiče na vremenski rok izgradnje, efikasnost, kao i sam kvalitet. Zbog toga stovarišta predstavljaju glavno mesto gde se susreću svi kriterijumi koji se tiču samih proizvoda, ali i svih aktera koji učestvuju u procesu.
Tu se sastaju dobavljači, distributeri, kupci, izvođači radova, majstori i mnogi drugi. Prvenstveno je potrebno stupiti u kontakt sa dobavljačem koji ima kvalitetnu robu, dobre cene, ali i usluge isporuke. Kada se materijal obezbedi, stovarišta preuzimaju ključnu ulogu.
Stovarišta, sama po sebi, predstavljaju glavno mesto za skladištenje, ali i mesto koje ima veliku ulogu pri obezbeđivanju dostupnosti svih potrebnih sredstava. U slučajevima kada se rade veći projekti, materijali se uglavnom troše u fazama, pa je od velike važnosti da se uspostavi saradnja stovarišta sa kupcima, kako bi sve teklo po zamišljenom toku.
Oni koji rade na stovarištima moraju imati dobru saradnju sa dobavljačima, kako bi se sve isporučivalo u dogovorenim rokovima i kako se ne bi dešavali zastoji u gradnji, jer ta sredstva moraju biti dopremljena sa stovarišta do mesta gde su potrebna.
Stovarišta uglavnom pružaju i dodatnu uslugu transporta, kao i provere kvaliteta, čime se ceo proces olakšava i dovodi na bolji nivo.
Transport građevinskog materijala – efikasnost u svakom koraku
Transport igra veoma važnu ulogu pri nastavljanju procesa snabdevanja gradilišta neophodnim sredstvima. Kako bi sve išlo kontinuirano, potrebno je da transport osigurava efikasnost, odnosno da materijali budu dopremljeni na mesto gradnje baš kada su potrebni.
Potrebno je da postoji koordinacija između svih aktera koji učestvuju u ovom procesu. Zbog toga su važna specijalizovana vozila, poput kamiona sa dizalicama ili kamiona koji se koriste za prevoz specifičnih materijala, kao što je recimo veća količina cementa.
Kada su vozila specijalizovana za ove svrhe, direktno se smanjuje mogućnost da se desi bilo kakvo rasipanje ili eventualna oštećenja. O logistici u transportu se zbog toga mora posebno voditi računa.
Upravljanje resursima na gradilištu
Način na koji teče organizacija nekog projekta u velikoj meri određuje i njegovu uspešnost. Potrebno je da se rasporede ljudski resursi, oprema, kao i vreme na adekvatan način, kako bi svi delovi u celini funkcionisali skladno.
Kada je menadžment resursa dobar, izviđači radova mogu i da povećaju produktivost svakog aspekta. Potrebno je da se planira radno vreme, da se rasporede poslovi, ali i da se optimizuje korišćenje same opreme, kako bi troškovi bili što manji, a iskorišćenost resursa maksimizirana.
Takođe, sredstva koja se koriste i predmeti rada se moraju koristiti na pravilan način, a potrebno je i da se pravilno skladište, kako bi se smanjili potencijalni gubici i uštedeo novac. Investitori i svi ostali koji učestvuju u izgradnji će biti daleko zadovoljniji kada se uvere da sve teče onako kako je zamišljeno u prvobitnom planu i da je izgradnja na pravom putu.
Leave A Comment