Početak školske godine je uzbudljiv, ali često stresan period kako za decu, tako i za roditelje. Promena rutine, nove obaveze i socijalni izazovi mogu izazvati osećaj nesigurnosti i anksioznosti. Pravilna priprema i prilagođavanje ovom periodu mogu značajno doprineti uspešnom i pozitivnom iskustvu za celu porodicu.

Priprema roditelja za novi školski period

Roditelji i sami moraju da se pripreme na promene u svakodnevnoj rutini i odgovornostima. Poželjno je da unapred razmotre sve logističke i emocionalne aspekte početka školske godine kako bi smanjili stres i olakšali proces prilagođavanja detetu.

Dobro je unapred napraviti plan za svakodnevne aktivnosti, uključujući vreme za ustajanje, spremanje obroka i dolazak do škole. Prilagođavanje rutine nekoliko nedelja pre početka škole može pomoći da prelaz bude postepen i lakši. Roditelji takođe treba da planiraju kako će organizovati svoje obaveze, kao što su posao i kućni poslovi, kako bi imali dovoljno vremena da podrže svoje dete tokom prilagođavanja.

Roditelji bi trebalo da budu svesni da su oni emocionalna podrška svom detetu, te je važno da ostanu smireni i strpljivi tokom ovog perioda. 

Možete detetu kupiti poklon za polazak u školu kako bi mu pomogli oko stresa koji verovatno oseća. Ovo će ga obradovati i pojačati njegovu želju da što pre krene u školu i upozna nove, odnosno sretne stare drugare i počne da uči. To će i vama i detetu olakštati sam proces pripreme za školu.

Deca učionica

Podrška u izgradnji samopouzdanja

Deca koja imaju visoko samopouzdanje bolje se nose sa izazovima u školi, lakše uspostavljaju prijateljstva i brže se prilagođavaju novim situacijama. Roditelji mogu značajno doprineti ovom procesu kroz podršku i ohrabrivanje.

Jedan od načina da se podstakne samopouzdanje je pružanje pohvala za svaki uspešan korak u školskom procesu, bez obzira na veličinu postignuća. Roditelji mogu pohvaliti dete za samostalno pripremanje za školu, završavanje domaćeg zadatka ili pozitivnu interakciju sa vršnjacima. Pohvale pomažu detetu da razvije osećaj postignuća i samopouzdanja u svoje sposobnosti. Možete nagraditi dete za uspeh u školi, ali ga u isto vreme učiti zašto je važna štednja novca koji dobije, što je lekcija koja će mu značiti u kasnijem životu.

Osim pohvala, važno je i pružanje podrške u trenucima kada dete doživi neuspeh ili izazov. Umesto da kritikuju, roditelji treba da pomognu detetu da nauči iz grešaka i ohrabre ga da proba ponovo.

Stvaranje pozitivnih očekivanja kod dece

Važno je da se stvore pozitivna očekivanja kod deteta kako bi ono sa uzbuđenjem dočekalo školsku godinu. Porodica i roditeljstvo su važan deo podrške i prilagođavanja deteta školi. Razgovor sa detetom o školi, novim prijateljima, zanimljivim stvarima koje će učiti, i aktivnostima koje ga očekuju može pomoći da se smanje eventualni strahovi ili zabrinutosti.

Roditelji treba da podstaknu dete da postavlja pitanja o školi i otvoreno razgovaraju o svim njegovim brigama.

Korisno je podsticati dete da razmišlja o stvarima koje ga raduju u vezi sa školom. Bilo da se radi o ponovnom susretu sa prijateljima, učenju novih stvari ili aktivnostima kao što su fizičko vaspitanje ili umetnost, ohrabrivanje pozitivnih misli može pomoći da dete počne školsku godinu sa entuzijazmom.

Uspostavljanje rutine za lakši prelaz

Deca se najbolje prilagođavaju kada imaju jasnu i doslednu strukturu u svakodnevnom životu, a školska rutina je idealan način da im se obezbedi osećaj sigurnosti.

Rutina bi trebalo da obuhvati vreme za ustajanje, doručak, školu, domaće zadatke, slobodne aktivnosti i vreme za spavanje. Najbolje je započeti sa ovom rutinom nekoliko nedelja pre početka škole kako bi se dete priviklo na novi ritam dana.

Roditelji mogu pomoći detetu da se mentalno pripremi za školske obaveze tako što će zajedno sa njim planirati dan i razgovarati o obavezama koje ga očekuju. Na ovaj način dete se oseća spremnije i manje zbunjeno kada škola počne.

Razgovori o osećanjima i izazovima

Prilagođavanje školi može biti emocionalno intenzivno iskustvo za dete. Redovni razgovori pomažu detetu da se nosi sa stresom, a roditelji dobijaju priliku da pravovremeno prepoznaju potencijalne probleme.

Roditelji treba da postavljaju otvorena pitanja poput: „Kako se osećaš u vezi sa početkom škole?“ ili „Da li te nešto brine u vezi sa novim razredom?“. Na ovaj način, dete će se osećati slobodnije da izrazi svoja osećanja i eventualne strahove, što je ključno za prevazilaženje anksioznosti. Važno je da roditelji slušaju dete sa pažnjom i bez osuđivanja, jer tako grade poverenje i otvorenost.

U slučaju da dete pokazuje znake intenzivne anksioznosti ili stresa, roditelji mogu potražiti pomoć školskog psihologa ili stručnjaka za mentalno zdravlje. Profesionalna podrška može pomoći detetu da se lakše nosi sa emocijama i razvije strategije za prevazilaženje izazova u školskom okruženju.

Prilagođavanje početku škole je proces koji zahteva zajednički napor roditelja i dece. Sa pravom pripremom, razumevanjem i podrškom, roditelji i deca mogu učiniti ovaj period manje stresnim i stvoriti temelj za uspešnu i produktivnu školsku godinu. Za još korisnih informacija posetite naš sajt.